zondag 3 november 2013

Vegan challenge november 2013

It's November, and time for the Vegan Challenge! I've been a vegetarian most of the time ever since I was 17 and try to raise my children on a vegetarian diet too. It's out of concern for animal welfare and the environment that I once made this choice. And I feel good about it!

But now, I've decided to take things a bit further. At least for a month. I joined the Vegan challenge and will try to stick to a vegan diet. I don't know whether I will continue as a vegan after this month, or wether I will miss my cheese too much ;-)  What I do hope to gain from this month, is learning how to incorporate more vegan alternatives in our diet, and to be more concious of the choices I make.

I am using this  month to figure out what it means to eat vegan, and I don't intend to drastically change my kids' diet. Although the change from vegetarian to vegan might not be too big. Over the past few days, I've been giving them more fruits than biscuits etc for snacks and these were enthousiastically received.
Today they were also very enthousiastic about the vegan cake I baked, so...who knows.....
I did explain to them what the vegan challenge was about and why I participate and they're quite supportive and very interested.....




Het is november en tijd voor de Vegan challenge!  Sinds mijn 17e ben ik (met een kleine 'pauze') vegetariër. ook mijn kinderen eten thuis vegetarisch. Dierenwelzijn en zorg om het milieu waren voor mij de belangrijkste redenen om vegetariër te worden. Ik voel me ook nog steeds goed bij deze keuze.

Maar nu is het tijd om een stapje verder te gaan. In ieder geval voor de duur van een maand. In november eet ik veganistisch. Ik weet nog niet of ik dat na november ook blijf doen. misschien ga ik de kaas toch wel erg missen ;-) Maar ik hoop deze maand veel inspiratie op te doen voor veganistische alternatieven, en ook na november bewustere keuzes te blijven maken.


Het is allemaal nog even wennen en ik ben nu niet van plan om de kinderen nu ook strikt veganistisch te voeden, al doen ze op hun manier wel mee. De afgelopen dagen hebben ze vooral fruit gesnackt ipv koekjes, de sapmachine is weer warm onthaald, en ze likten vanmiddag hun vingers af bij mijn veganistische cake ;-) Ik heb ook wel aan ze uitgelegd wat de vegan challenge inhoudt, en ze zijn erg geïnteresseerd, dus wie weet verschuift er de komende dagen nog wat meer....




First, I made juice from 8 small carrots, two apples a red beet and three oranges.
I juiced the apples, carrots and beet first and removed the pulp from the machine.

Eerst maakte ik sap van 8 kleine wortels, 2 appels, een rode biet en 3 sinaasappels. Ik deed eerste de appels, wortel en biet in de machine en verwijderde daarna de pulp om later te gebruiken. Daarna gingen de sinaasappels door de machine.

 Then I heated the oven at 180 degrees celsius and made a cake batter.
I mixed 6 large tablespoons of flour with 4 tablespoons of sugar, a little bag of baking powder, two tablespoons of cornstarch, a small cup of sunflower oil and a cup of soy milk.
Then I added the pulp and a tablespoon of cinnamon and spread the batter on a baking tray and baked it for 30 minutes.

Ik verwarmde de oven voor op 180 graden en maakte een cakebeslag van 6 eetlepels meel, 4 eetlepels suiker, een zakje bakpoeder, twee eetlepels maizena, een bekertje zonnebloemolie en een bekertje soyamelk. Daarna mengde ik de pulp en een flinke lepel kaneel door het beslag. Dit spreiidde ik uit in een dunne laag op een bakplaat en bakte dit 30 minuten. 



 
I cut the cake into squares and served it to the girls......the loooooved it ;-)

De cake sneed ik in vierkantjes en voerde ik de meisjes, ze vonden het heeeeerlijk ;-)





3 opmerkingen:

  1. Niet negatief bedoeld maar die 4 scheppen suiker verbazen me dan wel. Ik heb gister voor t eerst een vegan taart gegeten, daar zat geen suiker in, werd op een natuurlijke manier gezoet en al moet ik zeggen dat ik m er niet echt heel feestelijk uit vond zien, de smaak was wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om de pulp ook te gebruiken! Een sapcentrifuge, aantrekkelijk maar het lijkt me steeds ook wel veel gedoe, net teveel om hem goed te gebruiken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!