donderdag 1 augustus 2013

Tutorial: make your own sunny summer ankle bracelets (with bells!)

When my eldest daughter celebrated her 9th birthday with her friends, I made crochet ankle bracelets with little bells for all the girls. I took some pictures of the process and then forgot to blog the tutorial I had planned. So, better late than never, a little summer tutorial for you ( I love the sound of little bells on happy girls' feets!)

Toen mijn oudste dochter negen jaar werd, haakte ik voor alle meisjes op haar partijtje enkelbandjes met belletjes. Ik maakte foto's van het maak proces en vergat er vervolgens over te bloggen. Nu dus, een beetje laat, het lieve kind is inmiddels zooooo negen, toch nog een zomerse tutorial, klaar in een wip, vrolijk effect, rinkelende meisjesvoetjes, hmmmm...




You will need: colored little bells, cotton yarn & a matching crochet hook, a needle and a pair of scissors, a little hook to close the bracelet. For the yellow bracelet I used a 2,5 mm hook and regular cotton. The pink bracelet I made with a 1.75 mm hook and thinner cotton.

Je hebt nodig; gekleurde belletjes, haakkatoen en een passende haaknaald, een naald en schaar, en een kettingsluitinkje. Het gele bandje is gehaakt met gewone haakkatoen en een 2,5 mm haaknaald, de roze met dun garen en een 1,75 mm haaknaald en kleinere belletjes.



This tutorial is for the yellow bracelet, using regular cotton and the 2,5 mm hook. It is made for a girl's ankle, 6 - 10 years old. For different yarn or different sizes, just measure the desired lenght of the bracelet and adjust the number of stitches and bells you add.

Deze tutorial is voor het gele bandje. Een enkelbandje voor een meisje tussen de 6 en 10 jaar, gehaakt met gewone haakkatoen en een 2,5 mm haaknaald. Wil je een andere maat of gebruik je ander garen, meet dan even de gewenste lengte en pas het aantal steken en belletjes (eventueel) aan.
 



Start by adding the little hook and 10 bells onto your yarn. Pull them way down the yarn because you won't need them yet.

Begin met het rijgen van een haakje en 10 belletjes aan je garen. Trek ze dan een flink eind langs je garen naar beneden want voorlopig heb je ze nog niet nodig.





Chain 44, then turn and work your way back along your chain, 1 SC in each stitch along your chain. Chain 1 and turn.  Crochet 1 SC in each of the SC of the previous row. For every fourth SC, add a bell. Just pull a bell towards your hook and crochet around it as shown below.

Haak een ketting van 44 lossen. Keer om en haak een vast in elke losse. Haak 1 keerlosse en draai je werk. Nu haak je weer een vaste in elke vaste van de vorige toer. Bij elke vierde vaste haak je nu een belletje mee. Trek een belletje naar je haaknaald toe en haak er omheen. zoals je hieronder ziet. Je haakt dus gewoon een vaste,  maar steekt je haaknaald om het garen net achter het belletje. Zijn de belletjes op? dan eindig je de toer met gewone vasten.



Now, don't turn your work. We are going to crochet around it. Work 2 SC in the last SC of the previous row. Add the little hook in that second SC. Work 2 more SC in the final SC of the row below and start working a SC in each of the stitches that were part of your chain (ie the bottom of the bracelet). When you've reached the end, chain 4, and close with a slip stitch ito the first SC of you row-with-the-bells.
Work in your ends and you're done!

Nu draai je je werk niet om. je haakt er verder rondom.  Haak 2 vasten in de laatste vaste van de vorige toer. waarbij je het sluitinkje meehaakt in de tweede vaste. Haak ook 2 vasten in de laatste vaste van de toer hiervoor en werk nu verder rondom. haak een vaste in elke steek aan de onderkant van het bandje. Dit waren de lossen waarmee je beginnen bent. Als je aan het eind gekomen bent, haak je nog 4 lossen en zet die vast aan de bovenkant van het bandje ( de eerste vaste van de toer-met-de-belletjes). Werk de draadjes af en klaar!





Now, make some more ;-)

Maak er nog een paar ;-)




8 opmerkingen:

  1. What a cute idea! I need to build some confidence in crochet before I would attempt this. :) (Visiting from A Glimpse Inside.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg! Die roze is ook gaaf! Ik hou meestal van wat smaller namelijk :). Ik ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal super, dat is leuk om eens te proberen! Dank je wel voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Abracadabra voor mij maar wat ziet dat er leuk uit, ook met die gelakte nageltjes. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk!! Misschien ga ik die vanavond wel stiekem maken voor de dames....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) leuk! ben benieuwd naar het resultaat!

      Verwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!