donderdag 2 mei 2013

Oma

Mijn oma was ontzettend creatief. Ze spon, ze weefde,  breide, haakte en naaide.  Ik zie nog  het door mijn opa gemaakte spinnewiel in de woonkamer staan, de schapenvacht in het huisje in de tuin. En ik weet nog zo goed hoe het rook, die la met wol onderin een van haar kasten..... Voor ons kleinkinderen maakte ze truien, vesten en gehaakte knuffels, en er slingert hier in huis nog vanalles van haar hand rond. Kleding die de kinderen misschien niet zo graag dragen omdat de wol zo kriebelt, maar die me te dierbaar is om uit de kast te halen, en een knuffel van schapenwol waar de laatste dagen ineens weer heel veel mee gespeeld wordt.

Het is alweer een poosje geleden dat mijn oma overleed. Na haar overlijden kwam er een grote doos mijn kant op, gevuld met bolletjes schapenwol in allerlei kleuren en maten, klosjes garen, vrolijk gekleurde wol en eindeloos, eindeloos veel brei en haaknaalden. 



Ik had al wel eens door die doos gesnuffelt, maar had er toen de rust niet voor om alles uit te zoeken. Daar ben ik deze week alsnog mee begonnen. Tussen al die bolletjes wol vond ik een aantal kleine schatten. Zoals dit poppenjurkje (dat ik in een grotere uitvoering zelf graag zou dragen!), en het groene hartjesdoosje. Ooit zat er thee uit India in, zo staat er op de achterkant, nu wat klein spul van oma.




Er zat ook een naaidoosje in die grote doos, met daarop een afbeelding van een sereen handwerkende dame, erin eindeloos veel klosjes garen in de mooiste kleuren. En ik vraag me af,  waar heeft ze die allemaal voor gebruikt? Wat heeft ze hier allemaal mee gemaakt? En ook...herkenning....dat ik zelf inmiddels zoveel klosjes garen, bolletjes wol, en lapjes stof om me heen heb verzameld, dat heb ik dus niet van een vreemde!


Ik kan enorm genieten van leuke kringloopvondsten,spulletjes van lang geleden met een verhaal dat ik niet ken. Maar zo'n doos van oma, waar ook een stukje van mijn geschiedenis in zit, dat is toch wel een heel bijzonder, dierbaar  schatkamertje!



10 opmerkingen:

  1. Wat een dierbare herinneringen aan je oma. Mooie spulletjes als herinnering, daar kun je vast iets moois mee maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zulke herinneringen! Mijn oma was ook altijd aan 't handwerken en ik heb een blikken trommeltje van haar waar ik mijn kraaltjes van vroeger in bewaar. En haar oude handnaaimachine!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb hier deze zomer een aantal oude schatten - waaronder een naaidoos - van mijn mans mama. Inderdaad heel speciaal om er nu zelf mee aan de slag te gaan en te koesteren. Wat mooi inderdaad, dat poppenjurkje en dat theedoosje !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De spulletjes van oma zijn bij jou goed terecht gekomen, wat fijn! En het spinnenwiel...herkenbaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne herinneringen en mooi dat je jezelf herkent in je oma! Een ware schat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, ik heb er kippenvel van! Wat een geweldige doos vol van je oma! Geniet er nog heel veel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldige herineringen,mooie spullen waar je blij van word

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja wauw wat fijn om dat te hebben en bij weg te dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi dat zo'n doos met spulletjes zulke fijne herinneringen oproept!

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!