zondag 27 januari 2013

Lazy, crafty sunday

 My eldest daughter is 8 years old and has a tiny little doll called Lizzy. Like myself at that age, she likes to make tiny, tiny clothes for her doll, using yarn, fabric and about anything she can find among her mother's sewing treasures.

Mij oudste dochter is 8 jaar oud en heeft een klein popje; Lizzy. Net als ik, toen ik zo oud was als zij nu, houd ze ervan om voor haar popje piepkleine poppenkleertjes te maken met garen, stof, en alles wat ze maar vinden kan tussen haar moeders naaischatten :)



Today, while it rained and the snow outside began to melt, she took out her crochet hook, and made her doll a dress. She also used fabric scraps to make her towels, a changing mat and some more clothes; a skirt, a shirt, a pair of leggings and even some underwear!

Vandaag, terwijl het buiten regende, de sneeuw wegsmolt en de wereld weer groen werd, haakte zij voor haar popje een jurkje. Met restjes stof maakte ze handdoekjes, een verschoonkleedje, nog een jurkje, een rokje, een legging en zelfs een onderbroekje!



My eldest two took turns at the sewing machine. Helping me to sew them skirts and part of their carnaval outfit for this year. In between, I let my eldest daughter practice on some fabric scraps, which she then enthousiastically labeled as beachtowels for her little doll!

Mijn oudste twee zaten omstebeurt bij mij achter de naaimachine. We naaiden samen aan rokjes voor ze, en aan hun carnavalsoutfit van dit jaar. De oudste liet ik ook lekker oefenen en aanrommelen met wat restjes stof en de naaimachine; strandlakens naaide ze, voor haar popje!



We did not leave the house for the entire day, had the sewing machine and the lockmachine on the table, pieces of fabric, yarn everywhere throughout the living room, and had ourselves a real 'lazy, crafty, sunday'. I enjoyed listening to my daughters as they were discussing what to make, how to measure the right size, and how to make it fit. I watched my daughter drawing patterns for her dolls clothes on paper before cutting them out of fabric and helped her think of ways to cut and sew them the easiest and prettiest way. This too, I think is a very important process of the creative process; figuring out what to make, where to start and how to make it work. I enjoyed seeing my kids this way, and remember so well how I used to do the same as a child...

We hebben ons vandaag in huis verschanst; naaimachine en lockmachine op de tafel, lappen stof en kleine restjes, bollen garen om ons heen, en maakten er een luie, creatieve zondag van. Ik genoot ervan om mijn dochters te horen overleggen. Wat gaan we maken, hoe weten we dat het groot genoeg is, waar moet ik op letten, en hoe zorg ik dat het past? Ik zag mijn oudste patroontjes tekenen voor poppenkleertjes alvorens ze uit stof te knippen, en ik stimuleerde haar om te bedenken hoe ze zou knippen en naaien om er iets moois dat past van te maken. Plannen, proberen, bedenken, passen, meten, uitvoeren, uithalen en overnieuw beginnen...het hoort allemaal bij het creatieve proces en het was zo mooi ze daar vandaag zo enthousiast mee bezig te zien, en ik herinner mij nog zo goed hoe ik hetzelfde deed als kind....





And the youngest one? She played around, made some drawings, hugged her sisters and danced on the only yarn and fabric-free spot left!

En de jongste? Die dartelde door het huis, tekende eens wat, knuffelde haar zussen, en danste op het enige vrije plekje op de vloer!

10 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk creatieve zondag! Lui? Vind ik niet hoor!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Lui' vooral in de zin van niets hoeft en we moeten niks! heerlijk hoor, soms :)

      Verwijderen
  2. Wat klinkt dat als een heeeeeeerlijke zondag!!!
    Je boft maar met je lieve creatieve meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh heerlijk om dit te lezen en terug te denken aan de tijd dat ik dit ook deed met mijn moeder samen achter de naaimachine. Momenten om te koesteren, een leven lang :)

    Liefs,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te zien! Hopelijk word ik net zo goed op de naaimachine als F.! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk! Zo hoeven ze niet op hun 28e aan een vriendelijke buurvrouw te vragen of die haar alsjeblieft wil helpen leren kleertjes naaien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke dag hadden jullie, en zo'n creatieve meisjes, tof!

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!