zondag 30 december 2012

Zpagetti! & DIY

It's been a while since I last crocheted with Zpagetti (textile yarn). I tried a few things lately,  didn't like the result and stopped again. Then two nights ago I set my mind to finally making that large round cushion I promised my eldest daughter for her room, et voila. It worked!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst iets met Zpagetti, of textielgaren haakte. Ik probeerde af en toe iets uit, maar vond het allemaal 'net niet', en stopte er weer mee. Eergisteren besloot ik dat het er nu toch eindelijk eens van moest komen; die lang beloofde poef voor op de kamer van mijn oudste. En kijk, het werkte!


All it took was two long evenings of crochet and a good movie........

Twee avonden stevig door haken, een goede film op de achtergrond.....



De poef is 44 cm in doorsnede en 15 cm hoog, en is alsvolgt gehaakt:

Je hebt nodig: een 12 mm haaknaald, verschillende kleuren Zpagetti (zelfgemaakt?), en  vulling; een dekbed bijvoorbeeld

- haak 5 lossen en maak hier een ring van dmv een halve vaste in de eerste losse.
- toer 1: haak 8 halve stokjes (hs) in de ring, ga verder met toer 2 in een spiraal
- toer 2: haak 2 hs in elke steek van de vorige toer (16 hs). Steek steeds in de achterste lus in
- toer 3: haak  1 hs in de eerste steek, dan 2 hs in de tweede steek en herhaal tot het einde van de toer (24 hs)
- toer 4: haak 1 hs -1  hs -2 hs en herhaal tot einde van de toer (32 hs)
- toer 5: haak 1 hs - 1 - hs - 1 hs - 2hs en herhaal tot einde van de toer (40 hs)
- toer 6: haak 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 2 hs en herhaal (48 hs)
- toer 7 : haak 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 2 hs en herhaal (56 hs)
- toer 8 : haak 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1hs - 1 hs - 1 hs - 2 hs en herhaal (64 hs)
- toer 9 : haak 1 hs - 1hs -1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 2 hs en herhaal (72 hs)
- toer 10: haak 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 1 hs - 2 hs en herhaal (80 hs)
- toer 11 t/m 17: haak telkens 1 hs in elk hs van de vorige toer
- vanaf toer 18 ga je minderen:
- toer 18: haak elke 7e en 8e hs samen, herhaal tot het einde van de toer
- toer 19: haak elke 6e en elke 7e hs samen, herhaal
- toer 20; haak elke 5e en 6e hs samen, herhaal
Vul, voor de opening te klein wordt, je poef op en haak verder
- toer 21: haak elke 4e en 5e hs samen, herhaal 
- toer 22: haak elke 3e en 4e hs samen, herhaal
- toer 23; haak elke 2e en 3e hs samen, herhaal
- toer 24: haak steeds 2 hs samen totdat je alle steken samen hebt genomen. hecht af, en laat een stuk garen van ca 30 cm over, werk dit naar binnen in je poef  ( zo kun je indien nodig de poef aan de onderkant eenvoudig openen, vulling verwijderen en wassen en daarna weer dichthaken!)


6 opmerkingen:

  1. Wauw, heel leuk geworden die poef! Alvast een hele fijne oud&nieuw gewenst.

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk geworden! Oef, een heel dekbed erin, haha, logisch eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke dingen maak je! En een heel leuk blog, ik ga je volgen.
    Fijne jaarwisseling! Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oef die poef...tsja kon ik maar haken/breien...wie weet ga ik er me dit jaar eens op storten...eerst een slachtoffer in de buurt vinden die het me geduldig kan uitleggen (en nog een keer en nog een keer ;)).
    En dan kom ik zekers hier terug voor die DIY

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!