dinsdag 4 december 2012

Warm hat & all about little bears

Lucky me, not only do have three daughters to dress up nice and warm, there are also babies and toddlers in all shapes and sizes that go out in the cold with me!

Bof ik even. Niet alleen heb ik drie dochters om warm aan te kleden; er zijn ook nog eens verschillende babies en peuters in alle soorten en maten die samen met mij de kou trotseren.




And when I take them outside, and notice one of them hasn't brought a warm hat from home...... all I have to do is place one of my home made warm spare hats on her head, and there it is; another warm and comfy kid. Hello winter!

 En als een van hen dan geen warme muts of capuchon mee heeft, hoef ik alleen maar een van mijn zelfgemaakte 'reserve' mutsen uit de kast te pakken, en voila! weer een warm, blij kind erbij. Hallo winter!




























PS: Would you like to turn your little one into a little bear too? It's not that difficult. Just knit or crochet a hat, beany style, using any pattern you like. I usually start with a round of 8 DC, and keep adding stitches in each following round (16 DC - 24 DC - 32 DC) until I think the hat will be wide enough. Then it's time to keep adding rounds until the hat is big enough to nicely cover most of the ears.

For the bear-ears. Crochet two circles, multiply as above, and after three or four rounds (depending on your yarn and the size of ears you like) finish them off, fold them in two and stitch them onto your hat, each on one side of the head. Place on your childs head, and... a little bear is born :)


PS: wil jij jouw kleintje ook in een beertje veranderen? dat kan. haak of brei een eenvoudig mutsje. Ik begin meestal met 8 stokjes in een cirkel (van 4 lossen), en meerder dan elke toer (16 - 24- 32 stokjes etc) tot het mutsje wijd genoeg is. Dan haak ik nog een aantal toeren met steeds hetzelfde stekenaantal als in de laatse gemeerderde toer, totdat het mutsje over (het grootste deel van) de oren valt. 

Voor de berenoortjes haak je twee cirkels (een cirkel van 4 lossen, dan 8 stokjes-16 stokjes - 24 stokjes etc), kijk na 3 of 4 toeren even of de oortjes al groot genoeg zijn en hecht af als je tevreden bent. Vouw de cirkels dubbel en naai ze aan weerszijden van het mutsje vast. Zet het mutsje op het hoofdje van je kindje, en voila er is een beertje geboren!


9 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je bezoekje aan mijn blog!
    Maarre.... die van jou is ook erg gezellig, ben meteen ook achtervolgster geworden...
    Fijne dag verder, groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend schattig!! Ga ik zeker eens maken...nadat alle haakwerkjes af zijn die er nu nog liggen ;-)
    Wat een leuke wol trouwens! Mooie kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kleurrijk zeg, leuk!!

    Misschien domme vraag, maarreh hoe heb je dit gemaakt, veel dunne draadjes tegelijk en dikke haaknaald? Of is het een dikkere wol van verschillende dunne strengetjes... Het lijkt zo "grof gehaakt" maar wel met dunne draad...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien! Ik heb idd met twee draden tegelijk gehaakt, en dan een haaknaald nr 5 :)

      Verwijderen
    2. 2 draden maar, maar dan wel met verspringende kleurtjes denk ik :) Kortom, erg vrolijk!

      Verwijderen
    3. :)Ja dat klopt, heel veel kleuren garen was het, en ik heb er nog een heleboel van over. Wat zal ik daar eens mee gaan maken....

      Verwijderen
    4. Tja, een lekker sjaaltje of wanten natuurlijk?

      Verwijderen
  4. That is so cute! Love it! Thanks for linking up at The Little Giggler. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!