maandag 13 februari 2012

Crochet skirt #3 :: Gehaakt rokje #3

3 dochters.....3 rokjes, ik kondigde het eerder al aan. Rokje 3 is nu ook af:

3 daughters....3 skirts to crochet. And now, number 3 is finished too!





Ook een rokje haken? Zo doe je dat.
Ik gebruikte garen Aviso van Phildar (60 % katoen, 40 % acryl) voor het rokje en een 5 mm haaknaald.
Verder wat restjes haakkatoen, een 2,5 mm haaknaald en een 8 mm haaknaald.

- Meet de heupomtrek van degene voor wie je het rokje maakt.
- Haak een ketting van lossen die iets langer is dan de gemeten heupomtrek
- Maak de ketting rond mbv een halve vaste in de eerste losse.
- Haak 2 toeren vasten, eindig je eerste toer met een halve vaste in de eerste vaste, haak een losse en ga verder met toer 2, eindig ook die met een halve vaste in de eerste vaste van de toer.
- Toer 3: haak 3 lossen en verder in elke vaste van de vorige toer een stokje. Hier weef je straks een koord doorheen. Eindig met een halve vaste in de derde losse. Haak een losse.
- Toer 4 t/m einde rokje: haak nu verder rond in een spiraal. Wissel van kleur waar je wilt. Ga door tot je het rokje lang genoeg vindt.
- Haak met een 2,5 mm haaknaald en wat haakkatoen een rand aan het rokje. Je kunt dit naar eigen smaak doen. Hier haakte ik schelpjes van 6 stokjes, waarbij ik steeds twee vasten oversloeg (zie foto). Daarna nog een randje vasten om de schelpjes heen. Hier, hier en hier zie je nog andere voorbeelden van randjes.
- Voor het koord in de taille heb ik hier drie strengen Aviso genomen en die met een 8 mm haaknaald tot een dikke ketting van lossen gehaakt. Hier haakte ik van drie kleurtjes haakkatoen met een 2,5 mm haaknaald drie kettingen van lossen die ik vervolgens in elkaar vlocht.
- Je kun nu je rokje versieren met zakjes, bloemetjes, wat je maar wilt.

Veel plezier!

5 opmerkingen:

  1. Mooi zeg. En mogen wij nu een poseerfoto van alledrie de dochters in hun gehaakte rokje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Roerend Goed, ja dat zou wel leuk zijn! Ik zal een poging doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat leuk!!
    ik ga het zeker proberen :)
    dank je wel voor het patroontje :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal geweldige die rokjes.
    Binnenkort maar eens aan de slag voor mijn buurmeisjes.

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo
    Gaaf rokje, ik begin meteen te haken voor het dochtertje van mijn vriendin. Bij Didi een rokje gezien wat ze graag wil hebben maar dat koste 40 euro.

    gr Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!