zaterdag 10 december 2011

een lap groene stof + een snoer lampjes + naald en draad = ...........

Vanochtend fietsten we langs de groenteboer hier in de wijk. In plaats van groente en fruit stond er nu bij hem voor de deur een woud aan kerstbomen. In alle soorten en maten. "Mam? Gaan we hier straks een kerstboom kopen?" vroegen de meisjes terwijl we langs fietsten. "Eh....daar ga ik nog even over nadenken" was mijn antwoord, want ik was er nog niet uit. Wel een kerstboom? Geen kerstboom? Een echte? Met van die naalden die nog maandenlang door het huis zwerven, en die mijn gastdreumesjes en -baby ongetwijfeld tussen hun speelgoed en in hun mondje gaan vinden? Alhoewel...vorig jaar lag er een gastkindje in de box naast de kerstboom en dat was toch wel erg idyllisch....Maar nee, nu kruipen, waggelen en tijgeren ze het hele huis rond, dus.....  Zo'n kerstboom, die nog maanden na de kerst staat te verpieteren op het balkon omdat ik 'm niet op het juiste moment aan de straat heb gezet, zodat we ook de eerste helft van de zomer nog picknicken omringd door scherpe vergeelde naalden?

Een neppe dan? Niemand in mijn familie heeft een neppe. Ik ben toch een beetje opgegroeid met het idee dat een kerstboom een echte is, of in ieder geval, van hout..... Toen wij als gezin een aantal jaren in Ghana woonden, maakte mijn vader er een van een bezemsteel en houten gordijnroedes. Eigenlijk heb ik stiekem daar mijn zinnen op gezet: zo'n zelfgemaakte, houten kerstboom. Alleen...da's voor mij geen project om twee weken voor kerst aan te beginnen, ik moet eerst nog leren boren :)

Maar goed, terwijl de dag vorderde en mijn dochters de sterren van de hemel dansten, eerst op dansles en later thuis, liet ik mijn gedachten nog even gaan over het hele kerstbomen dilemma. Ik besloot er toch eentje zelf te maken. een "use what you have" kerstboom, zou het worden. Een boom, welliswaar niet van hout, en ergens natuurlijk hartstikke 'nep', maar gemaakt van spulletjes die ik al (jaren) in huis heb. En zo toog ik, toen de meisjes sliepen, aan het werk en maakte:





En zo maakte ik 'm:

Je hebt nodig:

- een stevig stuk karton van ca. 50 cm x 100 cm
- een lap groene stof, iets groter dan het karton
- lijm
- een paar punaises
- stevig garen en een bijpassende naald
- een snoer led lichtjes
- kleine kerstversieringen.

Stap 1: bekleed het karton met de groene stof, door de stof er strak om te trekken en aan de achterkant vast te lijmen.

Stap 2: bepaal de vorm van je kerstboom. Gebruik eventueel punaises om te markeren hoe je lichtjessnoer over de stof zal lopen.

Stap 3: bevestig je lichtjessnoer met kleine steekjes op de stof, in de vorm van een kerstboom. Ik koos voor een uitlopende zigzagvorm, maar je kunt natuurlijk ook kiezen om alleen de contouren weer te geven bijvoorbeeld. Pas op dat je met je naald niet door het electriciteitssnoer prikt, en doe de lampjes tijdens het werken uit!





Stap 4: bevestig hier en daar een kleine versiering door deze mee te naaien met het lichtjessnoer. Ik heb er een aantal houten kerstfiguren aan gehangen. Er moeten er nog veel meer zijn, maar gezien de aard van ons huishouden zullen die halverwege februari ongeveer wel weer ergens opduiken :) 

Stap 5: Doe het licht uit, lampjes aan en bewonder tussendoor je werk eens een keertje.



Stap 6: als je het hele snoer hebt bevestigd op de stof, kun je je kerstboom een plekje geven, en wachten tot de kids wakker worden om 'm samen verder te versieren. Dit kun je doen door versieringen met een klein steekje vast te naaien op de stof, of door ze om de lampjes te hangen.




PS: zoals je ziet is onze kerststal nog niet compleet. Elke ochtend, als de kinderen wakker worden, vinden ze in de stal er een nieuw figuurtje bij, en zo stroomt de stal langzaam vol, richting Kerstmis.

Oh, nou vergeet ik bijna stap 7: zet een kop thee, ga zitten bij je boompje, vouw je beurs geprikte vingers om je hete mok en geniet nog even van het resultaat.  

7 opmerkingen:

  1. Echt heel leuk gedaan! Originaliteit aan den top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Superleuk gedaan...wat ben jij toch creatief!
    Hoe vonden de meiden het vanmorgen?

    Xxx Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jee creabea, hoe kom je er weer op. Ontzettend leuk gedaan!
    Groetjes,
    Andina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Miranda: "Wow, een kerstboom!"...was de eerste reactie van de meisjes :) dat zit dus wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als dat nog geen creativiteit is... Super bedacht!
    Sinds mijn oudste er is (hij is nu 19; zucht) is er hier ook geen echte kerstboom in huis gekomen om dezelfde redenen die jij hebt, ik vind het een wijs besluit. Geniet van jullie (veilige) kerstsfeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig, die onthou ik voor volgend jaar en de kerststal dag voor dag vullen, is ook gaaf!
    Thanks voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!