donderdag 3 november 2011

Babydeken + borstvoedingskussen wordt.........

Toen zij  een tijdje geleden begon met haar recykleerproject, volgde ik alle posts op de voet, broedde in mijn hoofd wat plannetjes uit, maar had geen tijd om ermee aan de slag te gaan. En dat terwijl er hier in huis toch echt al een hele tijd vanalles rondslingert, wachtend op een tweede leven. Kasten uitmesten gaat tegenwoordig in drie stapels : 'bewaren voor de volgende', 'recykleerbaar', en 'weg'. Hoog tijd om dan maar eens wat weg te gaan werken he? En waarom dan niet begonnen met iets wat al ruim 2 jaar ligt te wachten om opgeruimd te worden, maar uit sentimentele en praktische (waar je zo'n ding allemaal wel niet voor kunt gebruiken!) overwegingen nog steeds door het huis slingert? M'n borstvoedingskussen. Voor wie het niet kent: een lang, soepel kussen. Musthave voor zwangeren en (borst)voedenden, en daarna on-esthetisch, onlogisch onderdeel van een huishouden met opgroeiende kids.
Maar goed, dat kussen heeft nu een nieuwe bestemming gevonden, in de vorm van een poef. Ik weet het...je kunt ergens speciale hoesjes kopen om van je bv-kussen een babyzitje te maken, maar daar is het nooit van gekomen toen mijn babies babies waren. Nu dus iets zelfgemaakts  en grote kinderenproof: een vrolijk poef om op te zitten tijdens het spelen, lezen, tv-kijken. Of om stevig op te staan en te dansen. Dan heb je je eigen minipodium, ontdekte mijn jongste al snel. Waar ik dan eerst vertederd naar zit te kijken, om na afloop het ding weer verwoed in vorm te stompen en te mompelen dat ik 'm hier eigenlijk niet voor gemaakt had. Zo blijft íe toch niet rohond? Hmmm, over de ronde vorm ben ik sowieso nog nog niet helemaal tevreden. Het is een beetje een hobbelig geval, al zie je dat op de foto's niet zo, en al past'ie daarmee wel weer goed in ons rommelige maar toch wel gezellige huishouden waar niets perfect is, maar waar aan bijna alles een verhaal of annecdote kleeft.....


Bij deze stel ik u dan ook voor aan: de poef!
Gemaakt van een oude, katoenen babydeken, een BV-kussen, wat restjes vilt en bolletjeslint.

Hoe ik het aangepakt heb?
- eerst heb ik het kussen strak opgerold en vastgezet met een lintje.
- vervolgens mat ik op basis hiervan af hoe groot de boven- en ondercirkel van de poef moesten worden. Deze heb ik op patroonpapier getekend, en vervolgens 2 keer uitgeknipt, met een extra naad van ca. 1 cm.
- ik legde een touwtje om de rand van de originele cirkel heen (zonder naad dus), knipte dit op maat af, en legde dat vervolgens op de deken. Zo wist ik hoe lang het stuk stof tussen de twee cirkels moest worden. Ik knipte een brede strook (even passen met het opgerolde kussen hoe breed het moet worden), en knipte die ca. 20 cm langer dan de omtrek van de cirkel.
- vervolgens versierde ik de bovenkant van de poef met zelf bedachte applicaties en stikte het bolletjes lint vast met de bolletjes liggend naar het midden.
- op dezelfde lijn stikte ik de lange lap tegen de cirkel aan, maakte 'm rond met een overlap.
- ik keerde dit geheel binnenstebuiten, en naaide op dezelfde wijze de onderste cirkel vast aan de middenband.
- omkeren via het gat tussen de overlappende repen stof
- via dit gat het kussen vullen met het bv-kussen (lintje losmaken en het kussen er stukje voor stukje inschuiven, en in vorm 'kneden')
- als het goed is sluit de overlap mooi af en hoef je hier verder weinig aan te doen. Afhankelijk van het materiaal wat je gebruikt, moet je de overlap misschien wel even omzomen voordat je 'm aan de cirkels naait.

En als alles klaar is, krijg je dus zoiets als dit:

2 opmerkingen:

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!