zaterdag 29 oktober 2011

Een lief heksje

...dat is het geworden. Brrr, halloween, niet mijn ding, veel te eng, maar dit lieve heksje zou nog wel bij me mogen komen wonen. En dat doet ze! Al ruim 7 jaar! Terwijl ik dit schrijf is ze met een vriendinnetje onderweg naar haar eerste halloween-discofeest, en ik ben heel benieuwd met welke verhalen ze vanavond thuis komt. De voorpret, daar zal het niet aan liggen, want die hebben we volop gehad; hoed haken en passen, bloempjes uitkiezen voor erop, en avondlijke pas-sessies met de jurk. En nu is het dan af, en zo is het geworden:



De hoed haakte ik met halve stokjes: eerst een ring van 6 lossen, daarna een aantal rijen met 12 halve stokjes, en toen ik dacht,  'nou zo is het puntje lang genoeg', ben ik gaan meerderen: eentje erbij in elke vierde steek, dan weer een rij of 4 zonder meerderen, en dan weer een rij waarbij ik er in elke vierde steek eentje bijhaakte. Zo door tot de hoed lang genoeg was. Daarna ben ik flink gaan meerderen; ik heb een aantal rijen lang elke steek verdubbeld, zo krijg je dat golvende randje. Net zolang tot ik de rand breed genoeg vond. Alles dus een beetje op gevoel. Twee paars-zwarte bloemetjes erop; eentje aan de punt, en eentje op de rand; golvende rand een slagje omhoog gevouwen en vastgezet mbv de bloem, et voila!

Voor de jurk mat ik het lijfje af mbv een goed passend t-shirt waarvan ik de mouwen opzij sloeg. Daaronder tekende ik een wijd uitlopende rok, die nu aan de zijkant in heksachtige punten naar beneden valt. De mouwen liet ik onderaan wijd uitlopen, en ik naaide er een brede rand kant aan vast. Het was nog een heel gedoe; mijn naamachine houdt niet zo van gladde glibberige stretchende stofjes. Dat weet ik eigenlijk wel, maar toch waag ik af en toe stoicijns een poging. Luid protest, dat krijg je dan; stof die vast komt te zitten in de machine, en een naald die af en toe haar ongenoegen laat blijken door een geluid te maken alsof ze breekt. Huhh dat gaat echt door merg en been zo'n knal, een halloween spook kan me niet erger laten schrikken. Maar goed 't is gelukt, 't kind is blij, de machien nog heel. Wat wil je nog meer? Oh ja en dat heksje van me, dat heeft trouwens wel een beetje modellen ambities, dat ziet u wel:



6 opmerkingen:

  1. Wauwh zeg, wat een knappe outfit! Heel mooi gedaan. En 't lijkt mij ook wel een heel lief heksje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. amai maria, prachtig! je hebt jezelf echt overtroffen met die jurk, heel mooi! het staat d'r echt prachtig, ze zal de show wel stelen vanavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amaai die ziet er goed uit en de halloweenspanning krijg je er helemaal bij met dat naaimachien lol!!!
    je hoed is ook super geworden!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lief heksje!! (hoewel, die laatste foto: femme fatale in de dop! ;-)) Knap gemaakt allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!